۱۳۸۷ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

آتش عشقت کاندر نی فتاد



بشنو این نی چون حکایت می کند
در نسخه ای که در سالهای اخیر ازمثنوی بدست امده بیت اول از نی نامه به صورت بالا آمده است یعنی به جای بشنو"از" نی چون حکایت می کند اینگونه آمده است: بشنو" این" نی چون حکایت می کند.جایگزینی"این" با "از" تفاوت مهمی را در مفهوم مصرع مذکور ایجاد می کند. سالهاست مثفکرین در تعبیر و تفسیر و یافتن مصداق نی سرگردانند.برخی مراد مولانااز" نی" را همان ساز نی وبه صورت عام موسیقی دانسته اند وبرخی کتابت ونوشتار را مصداق"نی" دانسته اند ."نی" از قدیم الایام ابزار کتابت بوده که تاکنون نیزبرای خوشنویسی ازآن استفاده می شود.اشاره به آیه ی"ن والقلم و مایسطرون"قسم به قلم وهرانچه می نویسد.من با الهام از این دو دیدگاه،این نی را با دو کاربرئ طراحی کردم .ابزاری برای نوا ونگارش ..
اماآنچه در بالا آمدوتفاوت "از" با"این"در مصراع اول:دیدگاه دیگرآنست که منظور مولانا از "این نی" خود مولاناست ونوع انسان،این رباعی ازمولاناهم این موضوع راتایید می کند:
نایی ببرید از نیستان استاد
با نه سوراخ و آدمش نام نهاد
ای نی تو از این لب آمدی در فریاد
آن لب را بین که این لبت را دم داد



۲ نظر:

ناشناس گفت...

با درود وخسته نباشدید . بسیار اثر زیبائی است . قطعادر نگارش با این قلم عالوه بر حس نویسنده، حس خاص دیگری ،که خاص نی است متبلور خواهد شد.
اما به نظر این حقیر فرقی بین "از" و"این" ، در سروده مولانا نیست و هردو مورد منظور آن عارف بزرگ را میرساند . چرا که وقتی می گویند(بسنو از نی......) مولانا خورا (انسان) را در مقام سوم شخص بیان میکند ووقتی میگویند (بشنو این نی....) خود به عنوان سمبل انسان مطرح است ودر هر دو صورت قصد وهدف مولانا سفر به درون است.

ناشناس گفت...

باسلام وعرض ادب
بسیارعالی بود