۱۳۸۷ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

آتش عشقت کاندر نی فتاد



بشنو این نی چون حکایت می کند
در نسخه ای که در سالهای اخیر ازمثنوی بدست امده بیت اول از نی نامه به صورت بالا آمده است یعنی به جای بشنو"از" نی چون حکایت می کند اینگونه آمده است: بشنو" این" نی چون حکایت می کند.جایگزینی"این" با "از" تفاوت مهمی را در مفهوم مصرع مذکور ایجاد می کند. سالهاست مثفکرین در تعبیر و تفسیر و یافتن مصداق نی سرگردانند.برخی مراد مولانااز" نی" را همان ساز نی وبه صورت عام موسیقی دانسته اند وبرخی کتابت ونوشتار را مصداق"نی" دانسته اند ."نی" از قدیم الایام ابزار کتابت بوده که تاکنون نیزبرای خوشنویسی ازآن استفاده می شود.اشاره به آیه ی"ن والقلم و مایسطرون"قسم به قلم وهرانچه می نویسد.من با الهام از این دو دیدگاه،این نی را با دو کاربرئ طراحی کردم .ابزاری برای نوا ونگارش ..
اماآنچه در بالا آمدوتفاوت "از" با"این"در مصراع اول:دیدگاه دیگرآنست که منظور مولانا از "این نی" خود مولاناست ونوع انسان،این رباعی ازمولاناهم این موضوع راتایید می کند:
نایی ببرید از نیستان استاد
با نه سوراخ و آدمش نام نهاد
ای نی تو از این لب آمدی در فریاد
آن لب را بین که این لبت را دم داد



لرزید برلبانش لبخندی ،چون رقص آب برسقف(تقدیم به مسعود ابراهیمی)



دوست عزیزم
مسعود ابراهیمی
نکات ارزنده ای را در مورد تصاویر نی نامه به من یاد آور شد
او گفت الزامی ندارد که ما تصاویر راآانطور که هستند ببینیم
ما می توانیم آنها را جور دیگری ببینیم.آن گونه که دوست داریم یا نداریم
آنچه در ریاضیات هست و در هنر هم هست نگاه انتزایی به هستی و پدیده های آن است.
در این نگاه ما،فارغیم از این که ،پدیده وجود دارد، می تواند موجو د باشد یا نباشد.
قضایا در ریاضیات هم به همین گونه است ریاضیدان برای احداث ساختمان ریاضی خود نگران واقعیت های موجود و کاربرد های آن نیست . او صرفا به دنبال احدات یک ساختمان کاملا بی نقص و منطقی است.مسعود به من نگاه تازه ای داد ومبنای یک سلسله تصاویری شد که به تدریج خواهد آمد.

زان فتنه ها که نی به زمانی همی کند